Jag har arbetat med startuppgift i snart två år och tycker det är ett ypperligt tillfälle till elevinflytande. I början av terminen brukar det vara jag som står för startuppgifterna men när jag väl har förklarat syftet och bjudit in eleverna att själva komma med idéer så blir det fler och fler tillfällen som de kommer med de allra bästa förslagen.

Alla känner vi till vår underbara Brasse Brännström som nyligen tragiskt gick bort. Vem kommer väl inte ihåg hans Lattjo lajban-låda? Den har jag försökt kopiera på spanskan genom att skriva upp fyra olika ord på tavlan. Sedan ska eleverna på spanska tala om vilket ord de tycker ska bort. Som vanligt finns det inget svar som är mer rätt än det andra och det är superkul att lyfta i helklass efter att eleverna samtalat i 2-3 minuter. Det kan exempelvis vara fyra olika djur eller fyra olika länder. Ibland väljer jag verb och då är det intressant att se hur en del gärna pratar om det grammatiska medan andra väljer att enbart prata om innebörden av orden.

Mitt syfte med startuppgiften är att eleverna ska komma in i språket och börja språka direkt när de kommit in i klassrummet. Lattjo lajban-lådan är en superbra övning för att uttrycka åsikter och eleverna blir ofta duktiga på att förklara varför de tycker på ett visst sätt. Andra bra startuppgifter är att ställa frågor till varandra. T ex Vad har du gjort i helgen? Vad har du för planer i sommar? Vad föredrar du, film eller serier?

När eleverna får chansen att ge förslag på startuppgift blir det ofta repetition av olika ordgrupper. T ex rabbla alla månaderna på spanska, fråga din kompis om dennes släkt eller räkna alla hundratal. De uppskattar att man ofta repeterar ordgrupper som vi har arbetat med och det är det bästa med startuppgiften – att de själva kan komma med idéer om vad de behöver repetera eller vad de vill bli bättre på. En gång fick jag önskemål om att startuppgiften för en veckas lektioner skulle vara densamme: att beskriva vägen till olika ställen i stan. På så sätt repeterade vi vägbeskrivningarna på spanska.

Måste lägga till en sak så här i efterhand. Det är nästan kusligt att min kollega Hanna Fjeld har bloggat om nästan samma sak idag. Läs om hennes warm-ups i engelska här. Sitter vi och trycker på samma tankar så här på söndagkvällen Hanna? 🙂